صنایع دستی شیراز


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 4 / 1 / 1393
بازدید : 484
نویسنده : sharef zadeh

 توليد انواعي از صنايع دستي در مناطق عشايري و روستايي و نيز در شهرهاي استان فارس رواج دارد. بيشترين تعداد صنعتگران دستي در گروه بافته هاي داري – قالي، گليم و گبه – قرار دارد . پس از آن بايد از خاتم - خاتم سازي و خاتم كاري و پس از آن معرق چوب، منبت كاري چوب، ريزه كاري، نقاشي روي چوب سفال و سراميك سازي، كاشي معرق كاشي هفت رنگ و نقاشي روي سفال ياد كرد. از رشته هاي رايج در استان فارس طراحي و نگارگري ( نگارگري، گل و مرغ سازي، تذهيب و تشعير ) است. رنگرزي گياهي و استفاده از مواد ملونه طبيعي در رنگرزي خامه و ابريشم نيز كاري پررونق در استان فارس است. در زمينه فلز كاري و هنرهاي مرتبط با فلز نيز استان فارس از سابقه طولاني برخوردار و آثار نقره كاري و قلمزني روي نقره آن شاخص است. ساير رشته هاي صنايع دستي رايج در اين استان عبارتند از : دوخت لباسهاي محلي عروسك سازي، در پيكر تراشي، نمدمالي، سراجي، رودوزي هاي سنتي، بافتني ها، نقشه كشي فرش و گچ گليم.

 

 

 گليم : در استان فارس بخش عمده اي از توليد گليم توسط زنان و دختران عشاير ساكن و كوچ رو قشقايي انجام مي شود. براي بافت گليم معمولاً از نقشه استفاده نمي كنند نقشه ها ذهني هستند و معمولاً از طرح هايي استفاده مي شود كه از نسل هاي گذشته به حال انتقال يافته و تغييرات جزيي در همان چهارچوب آداب و رسوم موجود در منطقه است.

قالي : هنر و صنعت بافندگي فارس در وهله نخست، هنري عشايري و در وهله دوم هنري روستايي است كه وابستگي به عشاير دارد . عشاير فارس بويژه قشقائي ها و ايل خمسه بيش از ديگر عشاير به اين هنر اشتغال دارند و روستائيان كه در مسير اين ايل ها زندگي مي كنند نيز به كار توليد قالي و ساير دستبافت ها مبادرت مي كنند.

گبه : گبه نوعي قالي گره بافته است با پرزهايي بلند كه حداقل يك سانتي متر و پودهاي متعدد (بين سه تا هشت پود در هر رديف) و معمولاً درشت بافت است . اين بافته معمولاً در ايلات و عشاير جنبه خود مصرفي دارد . در گبه هاي قشقايي برخلاف گبه هاي ساير نواحي ايران كه خودرنگ است، بافنده از رنگ ها و نقش هاي متفاوتي استفاده مي كند.

جاجيم : از بافته هاي عشاير قشقايي جاجيم است كه براي پوشاندن رختخواب و اثاثيه درون چادر استفاده مي شود از اين رو به آن «پوشن» نيز مي گويند.

 

رنگرزي سنتي : در شيراز و برخي ديگر از شهرهاي استان فارس، كارگاههاي متعدد رنگرزي با مواد ملونه طبيعي ( گياهي ) وجود دارد كه در اين كارگاهها با بهره گيري از مواد رنگزايي همچون نيل، اسپرك، خوشك، روناس و استفاده از دندانه هايي نظير زاج سفيد، زاج سياه و زاج سبز، اقدام به رنگرزي خامه و ابريشم مي كنند.

رند : رند، نوعي گليم بسيار ريز بافت و ظريف منطقه فارس است كه به آن سوزني هم مي گويند.

خاتم سازي : نام شيراز با خاتم توام بوده و نام خاتم، شيراز را به ذهن و خاطر مي آورد . چرا كه از دوره صفويه به اين سو، شهر شيراز به عنوان خواستگاه هنر خاتم سازي، مهمترين مركز خاتم سازي ايران بوده و هست و شاخص ترين خاتم سازان شيرازي چون صنيع خاتم، گلريز خاتمي، حكيم الهي و ... همواره سهم شايسته اي هم در توليد و عرضه آثار ممتاز خاتم و هم در تربيت نيروي انساني و خاتم سازان جديد داشته اند. خاتم شيراز به واسطه كيفيت مناسب و طرحهاي اصيل و مواد اوليه مرغوب، از جايگاه مناسبي در خاتم سازي ايران برخوردار است.

منبت كاري : در استان فارس و بويژه در شهر آباده، منبت كاري شهرتي ديرينه دارد و در اين شهر زيباترين آثار منبت چوب به صورت جعبه ها، صفحات شطرنج، مبلمان، ميز و ... عرضه مي شود. ضمن آنكه منبت كاري در شهر شيراز هم از رونق خوبي برخوردار است.

ساخت و قلمزني نقره : شهر شيراز به واسطه آثار تهيه شده از نقره و نيز قلمزني هاي شاخص انجام شده بر روي نقره كه با طرح هاي زيبايي از تخت جمشيد مشخص مي شود و به صورت گيره هاي استكان و ليوان، سيني و ظروف ديگر عرضه شده است.

حصير بافي : بوريا بافي و سبد بافي در استان فارس رواج دارد . بهترين نوع بوريا متعلق به شهر كازرون است . سبد بافي قشقايي ها از لحاظ شكل و نقش بسيار جالب است.

سفالگري : در فارس انواع ظروف سفالي ساده و لعابدار و انواع كاشي هاي هنري توليد مي شود.

 




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شعبه 2 روانشناسی و... و آدرس sina95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 315
بازدید دیروز : 225
بازدید هفته : 1013
بازدید ماه : 2636
بازدید کل : 1079297
تعداد مطالب : 2955
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com